4 مه 2022 - در جستجوی جوانی ابدی، پیوند مدفوع ممکن است راهی بعید برای معکوس کردن روند پیری به نظر برسد. اما، دانشمندان مؤسسه Quadram و دانشگاه East Anglia، شواهدی از تحقیقات بر روی موش ها ارائه کرده اند، که نشان می دهد پیوند میکروبیوتای مدفوع از موش های جوان به موش های مسن می تواند علائم پیری را در روده، چشم ها و مغز معکوس کند. در یک آزمایش معکوس، میکروبیوتای مدفوع موش‌های مسن باعث التهاب در مغز دریافت‌کنندگان جوان شد و پروتئین کلیدی مورد نیاز برای بینایی طبیعی را بکلی از بین برد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که میکروب‌های روده در تنظیم برخی از اثرات مضر پیری نقش دارند و امکان درمان‌های مبتنی بر میکروبیوتای روده را برای مقابله با زوال در پیری، باز می‌کند.

پروفسور سیمون کاردینگ، از دانشکده پزشکی نورویچ UEA و رئیس برنامه تحقیقات میکروب‌های روده و سلامت در مؤسسه کوادرام، گفت: این مطالعه ی پیشگامانه شواهد وسوسه‌انگیزی را برای دخالت مستقیم میکروب‌های روده در پیری و زوال عملکردی مغز و بینایی ارائه می‌کند و یک راه حل بالقوه در قالب درمان جایگزینی میکروبهای روده، ارائه می دهد.

مدتی است که مشخص شده است که جمعیت میکروب­هایی که در روده خود حمل می کنیم، که مجموعاً میکروبیوتای روده نامیده می شوند، با سلامتی ما مرتبط هستند. بیشتر بیماری ها با تغییراتی در انواع و رفتار باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر میکروب ها در روده ی فرد، مرتبط هستند.

برخی از این تغییرات در ترکیب میکروبیوتا با افزایش سن اتفاق می‌افتد و بر متابولیسم و عملکرد سیستم ​​ایمنی تأثیر می‌گذارد، و این با اختلالات مرتبط با افزایش سن از جمله بیماری‌های التهابی روده، همراه با اختلالات قلبی عروقی، خودایمنی، متابولیک و نورودژنراتیو همراه است.

برای درک بهتر اثرات این تغییرات در میکروبیوتا در سنین بالا، دانشمندان موسسهQuadram ، میکروب های روده ی موش های مسن را به موش های جوان سالم منتقل کردند و بالعکس. آنها سپس بررسی کردند که چگونه این کار، علائم اصلی التهابی پیری در روده، مغز و چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مطالعه نشان داد که میکروبیوتای اهداکنندگان مسن منجر به از دست دادن یکپارچگی پوشش روده می‌شود و به محصولات باکتریایی اجازه می‌دهد وارد گردش خون شوند که در نتیجه باعث تحریک سیستم ایمنی و التهاب در مغز و چشم ها می‌شوند.

التهاب مزمن مرتبط با افزایش سن، که به عنوان inflammageing شناخته می شود، با فعال شدن سلول های ایمنی خاص موجود در مغز مرتبط است. این سلول ها همچنین در موش های جوانی که پیوند میکروبیوم روده ی موشهای مسن را دریافت کرده بودند، بیش از حد فعال شدند.محققان همچنین دریافتند که در چشم پروتئین‌های خاص مرتبط با تخریب شبکیه در موش‌های جوان دریافت‌کننده ی میکروبیوتای اهداکنندگان مسن، افزایش یافته است.

در موش های پیر، این تغییرات مضر در روده، چشم و مغز را می توان با پیوند میکروبیوتای روده از موش های جوان معکوس کرد.

در مطالعاتی که در حال انجام است، محققان اکنون بر روی درک مدت زمانی که این اثرات مثبت می‌تواند ادامه داشته باشد، کار می کنند، همچنین آنها در حال شناسایی اجزای مفید میکروبیوتای اهداکنندگان جوان و نحوه تأثیر آنها بر اندام‌های دور از روده هستند.

میکروبیوتای موش‌های جوان و موش‌های پیری که پیوند میکروبیوتای روده ی موشهای جوان را دریافت کرده بودند، غنی از باکتری‌های مفیدی بود که مطالعات پیشین نشان داده اند با سلامتی هم در موش‌ها و هم در انسان‌ها مرتبط هستند.

محققان همچنین محصولاتی را که این باکتری ها با تجزیه عناصر رژیم غذایی ما تولید می کنند، تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که تغییرات قابل توجهی در متابولیسم برخی چربی‌ها و ویتامین های خاص رخ می دهد که ممکن است با تغییرات مشاهده شده در سلول‌های التهابی در چشم و مغز مرتبط باشد.

مسیرهای مشابهی در انسان وجود دارد، و میکروبیوتای روده انسان نیز در پیری به طور قابل توجهی تغییر می کند، اما محققان در مورد تعمیم نتایج خود به طور مستقیم به انسان تا زمانی که مطالعات مشابه در انسان های مسن انجام نشده است، هشدار دادند.

یک مرکز جدید برای درمان جایگزینی میکروبیوتا (MRT)، که به عنوان پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT) نیز شناخته می‌شود، در مؤسسه Quadram در حال ساخت است که چنین آزمایشاتی و همچنین سایر آزمایشات را برای شرایط مرتبط با میکروبیوتا تسهیل می‌کند.

دکتر ایمی پارکر از مؤسسه کوادرام، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: ما بسیار هیجان زده ایم که متوجه شدیم با تغییر میکروبیوتای روده ی افراد مسن، می‌توانیم شاخص‌های مرتبط با سن را که معمولاً در شرایط دژنراتیو چشم و مغز مشاهده می شود، تغییر دهیم.

او افزود: نتایج ما شواهد بیشتری از ارتباطات مهم بین میکروب‌های روده و پیری سالم بافت‌ها و اندام‌ها در سراسر بدن ارائه می‌دهد. ما امیدواریم که این یافته‌ها در نهایت به درک این که چگونه می‌توانیم رژیم غذایی و باکتری‌های روده خود را دستکاری کنیم، تا سلامتی خود را در هنگام پیری به حداکثر برسانیم، کمک کند.

بودجه ی این تحقیق توسط شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم زیستی، بخشی از تحقیقات و نوآوری انگلستان، تأمین شد. این مقاله با عنوان «انتقال میکروبیوتای مدفوع بین موش‌های جوان و مسن، علائم پیری را در روده، چشم و مغز معکوس می‌کند» در مجله Microbiome منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220504082622.htm